Klantvriendelijke gemeente?

In De Limburger las ik succesverhalen van vluchtelingen die hier een nieuw leven opbouwden en zich hier helemaal thuis voelen. Voor velen geldt dat nog niet en daarbij is de taal vaak de grootste handicap. Dit geldt ook voor arbeidsmigranten.
Terecht wordt in ons land van “nieuwkomers” verwacht dat je binnen 3 jaar inburgert. Blijf je hier wonen dan is het leren van onze taal een must. Voor de kosten sluit je een lening af bij DUO. Maar eerst vraag je een digi code aan. Vervolgens inschrijven bij het UWV als werkzoekende.
Hebt u wel eens via deze sites iets moeten regelen? Niet gemakkelijk, je moet er bijna voor gestudeerd hebben. Positief: de sites zijn ook in het Engels. En in een paar andere talen.
In onze gemeente gaat alles nog in het Nederlands. Ik heb het College en de raad gevraagd om gemeentelijke brieven, mededelingen en procedures die van belang zijn voor “nieuwkomers” minstens te vertalen naar het Engels en naar enkele talen van de meest voorkomende nationaliteiten van onze statushouders en migranten. Een eenmalige klus.
Want vertaling voorkomt problemen t.g.v. het niet kunnen lezen, laat staan begrijpen. En bevordert ook de zelfredzaamheid. Is ook klantvriendelijker. Dat willen we toch als gemeente uitstralen?
Ook biedt de gemeente statushouders optioneel een pakket bij de VGZ aan. Thats it. Verder uitzoeken: zelf doen en/of met hulp van de vele mensen, vaak vrijwilligers, die willen helpen. Maar ook zij weten niet alles en worden geconfronteerd met onze bureaucratie. Tot frustratie toe.
Het niet kunnen lezen van de in het Nederlands opgestelde polis, de vergoedingen en/of pakketten van het VGZ zorgt voor misverstanden, betalingsregelingen en/of beëindiging v.h. gemeentepakket bij VGZ. Ongewenst. Zeker omdat bij problemen met het VGZ zorgaanbieders, tandartsen enz. hun nota’s, herinneringen en aanmaningen, in het Nederlands, rechtstreeks naar de nieuwkomers sturen en niet naar het VGZ. Met alle gevolgen van dien.
Vandaar mijn pleidooi voor het bieden van info in begrijpelijke taal en extra taalhulp vanuit de gemeente. Het zou de “nieuwkomers” die soms ten einde raad zijn helpen zich hier echt gewenst en thuis te voelen. Dat was toch de bedoeling van de raadsbrede motie: Vluchtelingen welkom?
Jos Gubbels, D66 Horst aan de maas